De Rosa Merak Disc
De Rosa Racing Soul - Et vindende konkurrence monster
I 2000 vandt Romans Vainsteins verdensmesterskabet i landevejscykling på en De Rosa Merak i Plouay, Frankrig. Her 24 år efter repræsenterer Merak modellen stadigvæk det ypperste af race-teknologi hos De Rosa. Merak er den absolutte top-model, der kommer fra den italienske producent i Cusano Milanino. De Rosa Merak Disc er "State of the art" indenfor moderne high-end cykling, og afdækker bredt de krav der er fra ryttere i det proffesionelle felt, samt andre ryttere hvor kun det bedste er godt nok. Med sin aerodynamiske udformning, og en rammevægt på blot 800 gram kan Merak gøre sig i alt landevejs terræn. Det stilrene design som De Rosa er kendt for, går hånden i hånden med ønsket om at fremstille en aerodynamisk racercykel uden synlige kabler. Noget man ved selvsyn kan se er lykkedes, ved blot et enkelt kig på denne perle. Med De Rosa Merak Disc modellen, bliver der tilføjet et nyt og meget spændende kapitel, til historien om racercyklen med det episke navn. Det er så blot op til dig, om du skal blive en del af denne historie som starter med et kig..en tanke..en drøm... Hvor passionen ligger i hjertet !
Merak Disc kan opleves i vores eget De Rosa Showroom i Årslev på Fyn
Designfilosofi
I udviklingen af De Rosa Merak Disc har der ligget et brændende ønske om at designe en racercykel som lever op til de sidste nye trends og standarder, der ligger indenfor moderne racercykler. En udvikling som de senere år er gået i retningen af en forbedret aerodynamik, og kørekomfort for den enkelte rytter. Med præsentationen af det nye ACR styrfittings system, og en rammegeometri med lave sadelstræbere bag, har De Rosa imødekommet denne trend, og samtidig forbedret mange andre parametrer. Med introduktionen af ACR systemet fjernes alle synlige kabler og wire omkring styret, og giver derved et bedre aerodynamisk afsæt fra raceren. En sidegevinst ved denne manøvre, er et totalt "rent" cockpit, og et nærmest stealth udseende. Den lave placering af bagstræberne på sadelrøret, giver mulighed for en god komfort, kombineret med endnu bedre aerodynamik, end hidtil set. Designet af De Rosa Merak Disc vil give en hver cykelfan høj puls, og udseendet af denne top-racer er et 100 % match med det DNA De Rosa har haft i mange år blandt cykelbrands. Det super stilrene og enkle design set udefra, kombineret med høj teknisk formåen, er det som kendetegner De Rosa verden over.
Teknologi
Den innovative EPS-produktionsteknologi brugt hos De Rosa har resulteret i en meget let og rigid ramme (800 g). Udformningen af Merak Disc, med de lave sadelstræbere, og den aerodynamiske form indfrier efterspørgslen i nutidens moderne cykelsport på topplan. Samtidig opnår man også en bedre komfort i racercyklen, hvilket er noget man ikke er forvent med på cykler fra den helt øverste hylde, som er det sted man finder den nye Merak Disc. Som på modellerne Idol, og Pininfarina, er Merak udstyret med ACR (Aerodynamic Cable Routing) teknologi, hvilket betyder en komplet integrering af kabler og rør omkring styret. Noget som ud over et enkelt udseende, giver cyklen et bedre aerodynamisk aftryk.
Som på alle De Rosa modellerne med disc bremse, er Merak bremserne Direct Mounted, dvs direkte monteret på ramme, eller på forgaflen, uden brug af adaptere. Dette eliminere risikoen for rystelser, eller vibrationer fra bremserne under nedkørsler fx. hvor disse bliver meget belastet.
Ser man på geometri og carbonfiberet brugt på Merak Disc, er cyklen bygget direkte til race og konkurrenceløb på højeste niveau.
Merak Disc indeholder alle de features og egenskaber der skal til for at være en ægte top-racer, og er en meget alsidig model der vil klarer sig fremragende, uanset om den kører boulevardløb eller en bjergetape med mange højdemeter.
Geometri
Rammen tilbydes med en let slope geometri i 8 forskellige stelstørrelser.
Rammevægt: 800 gram (størrelse 54)
Krankboks: 86,5 x 41
Styrfittings: 1 1/2" x 1 1/2" ACR
ACF | BR | C | Do | E | F | G | Reach | Stack |
43 | 50,8 | 40,5 | 75o | 26,8 | 10,5 | 57,6 | 371 | 50 |
46 | 51,8 | 40,5 | 74o,45´ | 26,8 | 11,5 | 57,7 | 376 | 51,3 |
48 | 52,9 | 40,6 | 74o,15´ | 26,8 | 12,5 | 57,9 | 380 | 52,4 |
50 | 54 | 40,6 | 74o | 26,8 | 13,6 | 58,3 | 385 | 53,7 |
52 | 55,1 | 40,7 | 74o | 26,8 | 14,7 | 59 | 393 | 54,8 |
54 | 56,3 | 40,7 | 73o,45´ | 26,8 | 15,9 | 59,9 | 399 | 56,1 |
56 | 57,6 | 41 | 73o,30´ | 26,8 | 17,3 | 60,8 | 406 | 57,4 |
58 | 58,9 | 41 | 73o | 26,8 | 19 | 61,5 | 409 | 59,1 |
Frame | Headtube | BB Size | Seatpost | |||||
800 g | 1 1/2 + 1 1/2 ACR System | 86,5 x 41 | DEDICATE |
De Rosa carbon rammer
#speed #ambition
Carbon giver mulighed for at fremstille rammer, der både er lette, reaktive og stive, men samtidig også er modstandsdygtige og komfortable. Derfor er carbon er et fremragende materiale til rammebygning, men også et materiale som kræver stor viden, for at opnå de bedste resultater.
Gennem årene har De Rosa studeret hver eneste detalje i forskellige typer carbonfibre, og identificeret hvilke egenskaber der præcis gemmer sig i hver enkelt. At nå frem til et resultat - at bygge en ramme med lige nøjagtig de features, som var målet, kræver den længste tålmodighed og den største omhu. Med disse dyder indbygget i arbejdsprocessen når De Rosa deres vision om kun at levere det ypperste, og det er netop det der gør den enorme forskel.
Der benyttes kun de absolut fineste carbonfiber, for at opnå den stivhed, vridningsstabilitet, balance og de køreegenskaber, som kendetegner en ægte De Rosa.